Popraw kondycję swojego mózgu!

Podczas pandemii staraliśmy się dbać o naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Ograniczenie aktywności do jednego-dwóch miejsc i monotonia związana z lockdownem nie sprzyjały jednak kondycji naszego mózgu. Oto kilka prostych sposobów na rozruszanie szarych komórek.

1. Podejmuj wysiłek intelektualny.

“Kiedy uczymy się nowych rzeczy i stawiamy przed mózgiem kolejne wyzwania, między komórkami nerwowymi tworzą się nowe połączenia, a co za tym idzie – zupełnie nowe sieci neuronów. Poza tym w ten sposób stabilizujemy i wzmacniamy połączenia nerwowe już istniejące w naszym mózgu. Jak by nie patrzeć, każda rzecz, której się uczysz, zarówno fizycznie, jak i mentalnie, stanowi trening mózgu” – przekonuje Kaja Nordengen w książce “Mózg ćwiczy. Czyli jak utrzymać umysł w dobrej formie”. Pandemia zawowocowała pojawieniem się w sieci mnóstwa wartościowych, często darmowych wykładów, webinariów, wydarzeń kulturalnych. Poza uczestniczeniem w nich warto włączać się w dyskusję między uczestnikami wydarzenia.

2. Umyj zęby drugą ręką. To prosty i skuteczny sposób na trening mózgu, od którego można zacząć dzień. „Kiedy używamy niedominującej ręki do tak niewymagającego zadania, jak mycie zębów, cała uwaga skupia się na tym danym zadaniu. Dzięki temu, że czynność jest niezręczna, a dłoń ułożona inaczej niż na co dzień – nasz umysł ćwiczy niezwykłe sposoby działania. Sprawia to, że jesteśmy bardziej otwarci na nowe sytuacje i zmiany w życiu. Dodatkowo aktywujemy inne niż zazwyczaj obszary w mózgu, a to pobudza go do tworzenia nowych połączeń między neuronami. Wspieramy tym sposobem utrzymywanie funkcji poznawczych w dobrej kondycji – przekonuje ekspert neuromedytacji Kamila Orlińska.

3. Rozbijaj rutynę i zmieniaj początek dnia. Działając rutynowo, umysł wyłącza tryb „działania na pełnych obrotach”. Umysł nie odczuwa w związku z powtarzalnymi czynnościami ekscytacji i przestaje się angażować. „Dlatego, jeśli w życiu zachodzą zmiany, które mają wpływ na rutynowe działania, to jest to wyśmienita okazja do treningu mózgu. Warto zjeść inne śniadanie niż zwykle, przygotować coś, co zajmuje więcej czasu, ubrać się trochę później niż na co dzień, poświęcić więcej czasu na rozmowę z rodziną lub przyjaciółmi, także w formie online” – proponuje Karolina Orlińska. Wszelkie „sygnały optymizmu” ćwiczą nasz mózg, a pozytywne zmiany we naszym zachowaniu szybko staną się zauważalne.

4. Zrób porządek w szafach. Więcej czasu spędzanego w domu to okazja do przejrzenia garderoby i pozbycia się niepotrzebnych rzeczy, co pozwoli nam pogodzić się ze wspomnieniami o przeszłości i ukoi umysł. Porządek ma duży wpływ na nasze samopoczucie, które poprawi również to, że zrobimy wreszcie coś od dawna planowanego i że w dobry sposób spożytkujemy czas. „Zrobienie porządku, poukładanie rzeczy na nowo i bez pośpiechu może podsunąć wiele nowych pomysłów, poprawić nastrój i sposób radzenia sobie w nowej sytuacji” – doradza specjalistka.

5. Przemebluj mieszkanie. W mieszkaniu, w którym od dłuższego czasu nic się nie zmieniało, umysł wie, czego się spodziewać. Warto dostarczyć mu nowych bodźców. Robiąc niecodzienne, „wielkie” porządki skupiamy większą uwagę na tej czynności, nie wykonujemy jej machinalnie. Poprawa funkcjonalności i przytulności domostwa poprawi ponadto nasze samopoczucie.

6. Podnieś tętno ćwiczeniami. Kondycję mózgu wspomaga aktywność fizyczna. Jednak tylko taka, którą lubimy, bo frustracja płynąca z uprawiania sportu z przymusu może przynieść więcej szkód niż korzyści. Zastanów się, co lubisz robić i zacznij ćwiczyć: biegaj, spaceruj, jeźdź na rowerze. W internecie znajdziesz treningi z instruktorami fitness i jogi. Ruch zapewnia dobre krążenie krwi, właściwą pracę układu oddechowego i odpowiednią przemianę materii, a od tego między innymi zależy sprawność mózgu. W końcu jedną z najistotniejszych rzeczy dla mózgu jest dotarcie w ten rejon porządnie natlenionej krwi.

7. Nie zaniedbuj kontaktów towarzyskich. Choć w czasie pandemii to trudne, nie jest niemożliwe. W razie obaw o zdrowie bez problemu możemy spotykać się wirtualnie. Jak pokazują wyniki badań psychologicznych, przeprowadzonych przez Polską Akademię Nauk, bogate życie towarzyskie może pozytywnie wpływać na system samoregulacji mózgu, mi.n. emocji.

8. Szukaj przyjemności w prostych rzeczach. Pozwól sobie na to, by się zatrzymać, nic nie robić i cieszyć się chwilą. Wróć do tego, co sprawia ci przyjemność: czytaj gazety, rozwiązuj krzyżówki, układaj puzzle, uprawiaj ogród, gotuj. Drobne codzienne rytuały – jeśli poświęcamy im swoją uwagę i wykonujemy je z odpowiednim nastawieniem – mogą poprawić nasze samopoczucie po długim, ciężkim dniu. “Takie proste rzeczy są naprawdę skuteczne – poprawiają funkcjonowanie mózgu i zwiększają naszą elastyczność wobec zmian. To coś, co każdy z nas może zrobić dla siebie, bez względu na sytuację na świecie i okoliczności zewnętrzne” – tłumaczy Kamila Orlińska.

Źródło: M. Wysocka, zdrowie.pap.pl