Specjaliści: dla pacjenta najważniejsza jest pierwsza wizyta u onkologa

Zdaniem prof. Marii Małgorzaty Litwiniuk z Wielkopolskiego Centrum Onkologii w Poznaniu, pierwsza wizyta u onkologa jest niezwykle ważna, ponieważ od niej może zależeć dalsza relacja i porozumienie pacjenta z lekarzem prowadzącym.

„Trzeba zrobić wszystko, żeby zwrócić na siebie uwagę, kobieta może nawet założyć na głowę czerwony kapelusz, bo pierwsza wizyta u lekarza jest dla pacjenta najważniejsza, a pierwsze wrażenie ma wręcz fundamentalne znaczenie” – podkreśla prof. Maria M. Litwiniuk. W trakcie pierwszej wizyty w poradni onkologicznej nie chodzi wyłącznie o zrobienie dobrego wrażenia i bycie zapamiętanym przez lekarza, ale również, a może przede wszystkim o odniesienie z tej wizyty jak największych korzyści, w czym pomoże m.in. merytoryczne przygotowanie się do konsultacji. Warto przygotować listę najważniejszych pytań (najlepiej pięciu, bo zbyt duża ich liczba niepotrzebnie przedłuża konsultację). „Przygotowane wcześniej pytania warto zadawać nawet wtedy, gdy lekarz jest już zniecierpliwiony. Trzeba być głównym bohaterem tej rozmowy i nie dać się zbyć” – uważa specjalistka.

Prof. Litwiniuk przypomina, że na wizytę u onkologa warto zabrać bliską osobę, która poza ofiarowaniem emocjonalnego wsparcia, może zadawać pytania i robić notatki z rozmowy oraz pomóc ustalić dalszy tok postępowania. „Podczas konsultacji w roli głównej powinien być pacjent, a nie sama choroba” – podkreśla dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie.

Warto wiedzieć, że jedynie 12% polskich lekarzy akceptuje pacjenta bez zastrzeżeń, nie zwracając uwagi na poziom higieny, grzeczność, uległość i odpowiednie zachowanie. Dane te pochodzą z badań przeprowadzonych kilka lat temu przez specjalistów Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie. Pacjent musi zatem zwykle spełniać pewne oczekiwania lekarza, żeby był przez niego w pełni akceptowany.

Zdaniem prof. Antoniny Ostrowskiej, socjologa medycyny w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN,  powszechny w naszym kraju brak umiejętności komunikowania się lekarzy z chorymi to jeden z ważnych powodów niezadowolenia pacjentów z polskiej służby zdrowia. Specjalistka mówiła o tym przy okazji publikacji w 2018 r. broszury “Jak rozmawiać z pacjentem? Anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej” (przeznaczonej dla studentów I roku studiów medycznych oraz już praktykujących młodych lekarzy). Tzw. miękkich kompetencji brakuje u sporej części (około 40%) studentów medycyny i młodych lekarzy do 25. roku życia. Często zapomina się o tym, że dobry kontakt lekarza z pacjentem ma znaczący wpływ zarówno na samopoczucie chorego, jak i na efekty leczenia.

Źródło: Z. Wojtasiński – PAP, rynekzdrowia.pl